http://www.imdb.com/title/tt0095158/

The Firm is a 1988 TV film directed by Alan Clarke and written by Al Ashton. The film is based on the activities of the Inter City Firm, football firm of West Ham United during the 1970s and 1980s although in the film the firm's name is changed slightly to become the Inter City Crew (ICC). Rival football fans battle it out on the streets in this powerful television drama starring Gary Oldman as Clive 'Bex' or 'Bexy' Bissel. The film is notable for having almost no musical score or diagetic music, save for Dean Martin's rendition of 'That's Amore' over the opening titles. The film features Phil Davis, Charles Lawson and Steve McFadden in his acting debut.

As with most of Clarke's films, the film was similarly praised and condemned for its depiction of violence. The film is often described as being among the best of the football hooligan genre of films. Its current rating on Internet Movie Database is 7.0 out of 10 with over 1255 votes counted. It has not registered enough votes at either Rotten Tomatoes or Metacritic to produce a rating.

The Firm was re-made by Nick Love, in 2009.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Firm_%281988_film%29


wirklich schade, dass ich die (hooligan-) filme nicht in der chronologischen reihenfolge geguckt habe. so bleibt mir leider nur der umkehrschluss: generell sind die beiden Firms zwei unterschiedliche filme, nicht nur auf den stil der inszenierung bezogen (was bei dem gap zwischen den erscheinungsjahren wohl auf der hand liegt). allerdings hat Nick Love dann doch gewisse prägnante dialoge & situationen annähernd 1:1 übernommen. es wirkt so, als hätte er den film seziert und reihenfolge plus pacing neu arrangiert. größter abweichender punkt ist wohl die "jugendliche identifikationsfigur", die in Clarke's Firm nur am rande auftaucht.
finde beide filme sehr gut. der neue geht mit seinem augenmerk auf die 80er (mode, musik, ect) mehr so in This is England richtung, der alte stellt sowas wie (habe ich in einem board aufgeschnappt und fand es sehr treffend die blaupause für alle zukünftigen hooligan-filme dar.